Citroen i jego niezwykła historia

Nie ulega wątpliwości, że jednymi z najbardziej rozpoznawalnych francuskich koncernów samochodowych są Renault czy Peugeot, lecz przy tworzeniu takiego (bardzo zresztą krótkiego) zestawienia Citroen również nie może być pominięty, a wręcz bardziej naświetlony.

Citroen – nowoczesne podejście od lat

citroenMimo że początki firmy sięgają końcówki XIX wieku, to jednak oficjalna data założenia przedsiębiorstwa, które dziś znamy jako koncern samochodowy Citroen, to rok 1919 (mimo że już dziesięć lat wcześniej firma osiągała wyniki produkcyjne rzędu dwóch tysięcy sztuk samochodów na rok, wyrabiając „normę” przynajmniej stu na miesiąc). Oczywiście zarówno Peugeot jak i Renault również się rozwijali, ale nie aż tak bardzo jak wspomniany Citroen – nie tylko zresztą na rynku stricte produkcji aut, ale na przykład opracowywaniu nowych technologii (na przykład feralny „Titanic” miał podczas swojego dziewiczego i jednocześnie ostatniego rejsu pod swoim kadłubem przekładnię citroenowską) czy też części do samochodów francuskich. Andre Citroen jeszcze przed wojną wybrał się do Stanów Zjednoczonych, gdzie zapoznał się z innym genialnym twórcą współczesnej motoryzacji – Henrym Fordem. Z kolei po wybuchu wojny dzięki koneksjom na samych szczytach władzy koncern otrzymał wiele zamówień i kontraktów wojskowych, osiągają bardzo poważne wpływy i jednocześnie pozyskując olbrzymie środki na prowadzenie badań, mających na celu ulepszyć już istniejącą technologię. Oprócz tego Citroen dzięki współpracy z armią produkował amunicję czy taśmy montażowe, wykorzystywane następnie na froncie na szeroką skalę. Natomiast krótko po wojnie firma przeszła poważne przebranżowienie i w całości skupiła się już na produkcji pojazdów oraz części do samochodów francuskich, osiągając niebotyczne wpływy i doprowadzając do otwarcia ponad tysiąca przedstawicielstw (czyli czegoś na kształt współczesnych autoryzowanych dealerów samochodowych) tylko na terenie samej Francji.

Pierwsza potężna kampania reklamowa koncernu wykorzystała między innymi Wieżę Eiffla w Paryżu, na której wyświetlano napis „Citroen” przy użyciu ponad 250 tysięcy żarówek.